Kompletný sprievodca lepšieho spánku pomocou Ajurvédy. Vaše telo vám poďakuje

drprotect-radi-blog

Ajurvéda popisuje spánok ako základný životný inštinkt, ktorý je nevyhnutný pre všetky živé bytosti. Potrebujeme ho na omladenie a regeneráciu tela, mysle a ducha.

V ajurvéde je spánok jedným z troch pilierov dobrého zdravia, známych ako nidra. Potom je tu jedlo (ahara) a sex (brahmacharya).

Správna rovnováha týchto troch prvkov je potrebná pre zdravý život.

closeup photography of cairn stoneunsplash

Podľa ajurvédy sú spánok a ďalšie telesné funkcie stanovené tromi energiami alebo dóšami. Tri dóše sú:

  • Váta (vietor)
  • Pitta (oheň+voda)
  • Kapha (voda a zem)

Spánku dominuje kapha, ktorá vytvára ťažký pocit únavy.

Charaka Samhita, starodávny sanskrtský text o ajurvéde, uvádza šesť typov spánku. Podľa toho môže spánok byť:

  • prirodzený bez vonkajšej nerovnováhy
  • depresia
  • zvýšená kapha spôsobená konzumáciou nadbytočného jedla, ako je čokoláda, syr alebo vyprážané jedlo
  • vyčerpanie mysle a tela spôsobené nadmernou fyzickou prácou
  • chronická choroba
  • nerovnováha alebo zranenie v tele

Ajurvédske hodiny

Prirodzený spánok sa riadi ajurvédskymi hodinami, ktoré sa zameriavajú na správny čas na spánok, dĺžku spánku a ideálny čas na prebudenie.

V ajurvéde je deň rozdelený do 6 zón po 4 hodinách, z ktorých každej dominuje jedna dóša:

Podľa ajurvédskych hodín je najlepšie prebúdzať sa pred východom slnka a ísť spať pred 22. hodinou, keď kapha vyvolá v tele otupenosť.

Je tiež dôležité, aby medzi večerou a spánkom bol odstup najmenej 2 hodiny. Ideálny čas na večeru je 19:00. Ak obedujete neskoro, dajte si niečo ľahké a najedzte sa 2 hodiny pred spaním. Ajurvédsky nápoj na podporu pamäte a koncentrácie. Rozpustný cereálny kávovinový nápoj s ajurvédskou bylinou BRAHMI si môžete objednať aj vy. 

person holding babys feetunsplash

Ajurvéda navrhuje rôzne zmeny životného štýlu na zlepšenie spánku v závislosti od vašich dominantných dóš.

DrProtect_logo_prezentacia_1_1rr

Prihláste sa a odoberajte rady Dr.Protecta a získajte zľavu 5% hneď teraz.

#formular#

Váta a jedlo

Je dôležité, aby jedinci so zhoršenou energiou váta jedli potraviny, ktoré zvyšujú kapha v tele. Tým sa zvýši tiaž, nehybnosť a plynulosť. 

Nadbytočná váta znamená prebytočný vietor, ktorý má vlastnosti ľahkosti, pohybu a ťažkopádnosti.

Ľudia s vysokou energiou tohto typu by mali konzumovať ťažké a omladzujúce jedlo ako napríklad:

  • mliečne výrobky
  • kokosové mlieko
  • mäsové polievky a dusené mäso
  • avokádo
  • maslo a ghí
  • ryžová kaša

Váta spánok

Ak máte zhoršenú vátu, môžete mať problémy so spánkom.

Na upokojenie váty potrebuje vaše telo výživu.

Masáž nôh alebo masáž celého tela s chladivými olejmi, pomáha k lepšiemu spánku. Na masáž hlavy by sa mal používať napríklad sezamový olej.

Váta môže byť stimulovaná prílišnou aktivitou. Skúste sa vyhnúť sledovaniu televízie a používaniu telefónu hodinu pred spaním a taktiež aj večernému cvičeniu.

Pre pokojný spánok spálňu poriadne vyvetrajte a ponechajte v tme. Pomôcť môže aj zapálenie vonných sviečok s vôňou harmančeka, levandule, sladkého pomaranča alebo eukalyptu.

person holding woman noseunsplash

Váta sex

Pokiaľ ide o sex, typy váta si najlepšie poradia s láskyplnou a výživnou intimitou. Striedanie partnerov, dynamický pohlavný styk s častými vyvrcholeniami môžu byť pre váta nervový systém trochu priveľa. Odpočinok po styku je mimoriadne dôležitý.

Pitta

Ak máte zvýšenú energiu pitta, môžete mať problémy so zaspávaním, ak máte v práci veľa stresu alebo konzumujete veľké množstvo produktov, ktoré vám prekysľujú organizmus.

Jedlo

Konzumujte osviežujúce jedlá, ako napríklad čerstvé ovocie a datle, a na večer si doprajte stredne veľkú porciu jedla.

Keďže ľudia s dominantnou energiou pitta majú rýchle trávenie, je možné, že sa v noci budíte hladní, ak idete spať bez toho, aby ste zjedli niečo plnohodnotné.

Ak teda konzumujete skorú večeru a cítite sa hladní, keď idete spať, odporúča sa ľahké občerstvenie z pufovanej ryže alebo pohár cmaru.

five gray spoons filled with assorted-color powders near chilliunsplash

Spánok pre energiu pitta

Ľudia by mali zaspať najneskôr do 23:00.

Pre lepší spánok sa odporúča masáž chodidiel s teplým maslom ghí. Spite v chladnej, vetranej miestnosti, používajte sladké, chladivé esenciálne oleje ako jazmín a ruža. Prikrývajte sa ľahkou prikrývkou.

Sexuálny život

Ľudia s touto energiou sú zvyčajne vášniví, napriek tomu je dôležité pamätať na upokojujúce činnosti, aby ste sa zotavili po pohlavnom styku.

Kapha

Typy kapha majú vo svojej energii veľa zeme a vody.

Kapha jedlo

Stravovanie by malo obsahovať osviežujúce, ale aj teplé jedlá, ako je zeleninová polievka a listová zelenina (rapini, kelové listy, čakanka, kel). Na večeru sa treba vyhýbať sladkostiam.

Ľahká prechádzka po večeri pomôže stimulovať trávenie. Je tiež ideálne, aby typy kapha robili dynamické cvičenia ako súčasť pravidelnej cvičebnej rutiny.

wooden ladle and chopping board with ginger during daytimeunsplash

Kapha spánok

Ľudia v ktorých dominuje energia Kapha sú zvyčajne silní spáči a môžu mať problém s tým, že zaspia a nezobudí ich žiaden budík. Ak máte prebytok kapha, pokúste sa vstávať skôr a urobte z toho rutinu.

Pokiaľ ide o vône, uprednostnite hrejivé a povzbudzujúce oleje ako eukalyptus, rozmarín a zázvor.

Kapha sex

Naladenie na intímne chvíle vám zaberie nejaký čas, ale keď sa to podarí, dokážete si to poriadne užiť. Pohlavný styk pod vplyvom energie Kapha je tiež skvelou alternatívou cvičenia. Nakopnite s aj vy pomocou Dr.Protect kávovinového Ajurvédskeho nápoja aj vy. 

Nerovnováha spánku a procedúry

„Narušený spánok môže spôsobiť bolesť hlavy, migrénu a nespavosť."

Vyplýva to zo zhoršenej energie váta a pitta, čo môže byť dôsledkom:

  • konzumujete príliš veľa suchých, chrumkavých jedál ako šaláty
  • jete príliš veľa studených jedál ako zmrzlina
  • chodíte spať príliš neskoro
  • prežívate stres v práci
  • Chronické prípady nespavosti je možné liečiť pomocou liečebnej techniky shirodhara, pri ktorej sa olej pomaly leje na čelo

Ajurvédske prostriedky na dobrý spánok

Jedna štúdia z roku 2013 uvádza, že pravidelné cvičenie jogy spolu s pránájámou - hlboké dychové cvičenia každé ráno pomáhajú zlepšovať kvalitu a dĺžku spánku.

Výskum z roku 2020 ukazuje, že koreň ašvagandy, známy ako indický ženšen, môže zlepšiť kvalitu spánku. Ashwagandha prášok, spolu s muškátovým orieškom, môžete zapiť teplým mliekom.

Použitie bylín je vysoko individuálne a univerzálne stanovená liečba nemusí byť vhodná pre vašu konkrétnu situáciu. Je dôležité, aby ste sa pred užitím akýchkoľvek byliniek porozprávali s odborníkom na ajurvédu a dodržiavali predpísané pokyny dávkovania.

pink bell alarm clock showing 2:10unsplash

Zdriemnutie, čo robiť a čo nie

Ajurvéda neodporúča spánok počas dňa, pretože zvyšuje kapha v tele.

Existujú výnimky pre tých ľudí, ktorí majú zhoršujúcu sa vata energiu, ako napríklad:

  • bolesť kĺbov
  • ochorenia týkajúce sa nervovej sústavy
  • celková svalová slabosť
  • úzkosť

Medzi ďalšie výnimky patrí:

  • hudobníci, ktorí často používajú svoje hlasivky
  • ženy, ktoré dojčia alebo
  • ľudia, ktorí veľa cestujú

Najlepšie je zdriemnuť si na prázdny žalúdok 2 hodiny po obede, aby jedlo malo čas na strávenie. Spite 20 minút v sede na rozťahovacom, relaxačnom kresle. Predídete tým hromadeniu pitty vo vašej hlave.

Podľa ajurvédy by sa jednotlivci, ktorí spĺňajú jedno z nasledujúcich kritérií, mali vyhýbať zdriemnutiam:

  • tí s obezitou
  • tí, ktorí jedia stravu s vysokým obsahom mastných alebo vyprážaných jedál
  • tí, ktorí sú vo všeobecnosti zdraví a netrpia žiadnym diskomfortom

Zdriemnutie sa však odporúča v lete, keď vám teplo sťažuje nočný spánok.

Ajurvéda je starodávny systém medicíny, ktorý kladie dôraz na rovnováhu jedla, spánku a sexu pre zdravý život.

Dobrý spánok je úzko spätý s tromi dóšami a ajurvédskymi hodinami. Aj keď nie je vždy možné dodržiavať hodiny pomocou nášho moderného životného štýlu, tieto tipy vám môžu pomôcť nájsť životnú rovnováhu. 

 

drprotect-odporuca-blog

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie