Naučte sa ako správne čistiť a dezinfikovať seba, svoj domov a svoje veci

blog-dezinfikovanie

Každodenný život počas novej pandémie koronavírusu COVID-19 je o mnohých kontrastoch a dezinformáciách.

Zatiaľ čo mnohí nakupujú zásoby na niekoľko mesiacov, navštevujú obchody aj niekoľkokrát týždenne a vystavujú sa mnohým rizikám, netreba zabúdať ani na dezinfekciu povrchov v domácnostiach. Vďaka týmto opatreniam môžeme znížiť šance na prenos vírusu do nášho organizmu a zároveň zamedziť šíreniu aj na ostatných ľudí v našom okolí.

Centrá pre prevenciu a kontrolu chorôb (CDC) odporúčajú, aby sme podnikli kroky na vyčistenie a dezinfekciu povrchov, ktorých sa dotýkame na dennej báze. Dostávame sa aj k otázkam: ako dlho môže vírus prežiť na povrchoch, aké dezinfekčné prostriedky ho zlikvidujú, a kroky, ktoré by ste mali urobiť, aby ste si udržiavali čistotu.

Umývajte si ruky

Už ste to počuli miliónkrát a budete to počuť ešte niekoľkokrát, ale najlepším spôsobom, ako znížiť riziko nákazy alebo prenosu, je umyť si ruky vždy po tom, ako zakašlete, kýchnete, dotknite sa tváre, použijete toaletu alebo sa chystáte odísť z bodu A do bodu B (príchod do práce, príchod domov). Ruky by ste si mali umyť ruky aj pri odchode a návrate z potravín.

Dezinfekčný prostriedok na ruky je rýchly spôsob čistenia, ktorý robí zázraky. Nenahrádza však umývanie rúk mydlom a vodou. Nemusí nevyhnutne zabiť všetky patogény, ale ak si ruky dôkladne umyjete, zbavíte sa aj nebezpečných patogénov.

Netreba zabúdať ani na hydratáciu rúk. Suchá popraskaná pokožka predstavuje väčšie riziko pre všetky druhy infekcií, preto si po umytí naneste trochu hydratačného krému. Väčšina hydratačných krémov má podobné prísady, počínajúc vodou a glycerínom, takže na značke nezáleží. Ak sú vaše ruky extra suché, vyhľadajte niečo, čo odporúčajú aj dermatológovia, napríklad Eucerin Advanced Repair alebo Neutrogena Hydro Boost.

Zostaňte doma

Aj keď nie ste chorí, zostaňte doma, ak môžete. Byť vo veľkých davoch predstavuje zbytočné riziká nielen pre vás, ale aj pre ľudí vo vašom okolí. Čím viac ste na verejnosti, tým väčšia je šanca, že nový koronavírus pristane na vašich rukách, oblečení alebo inej osobe.

„Existuje veľká časť ľudí, ktorí sú starší alebo majú iné zdravotné ťažkosti, a ak ochorejú naraz, položí to celý zdravotnícky systém. Pokúsme sa teda znížiť počet prenosov,“ povedal Dr. John Townes.

Dôležité pravidlá:

Zostaňte čo najviac doma. Vyhnite sa davom ľudí.

Dodržujte 2 metrovú vzdialenosť od ostatných ľudí na verejnosti.

Umývajte si ruky tak často, ako je to možné, minimálne 20 sekúnd (alebo použite dezinfekčný prostriedok na ruky).

Čistite a dezinfikujte

Prvá vec, ktorú by ste mali vedieť, je, že čistenie a dezinfekcia sú dve odlišné veci. Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) odporúčajú, aby sme robili oboje, aj keď vo vašej domácnosti nie je nikto chorý.

Čistenie je o odstránení nečistôt z povrchu.

Dezinfekcia je o zabíjaní patogénov.

Oboje činnosti robte každý deň, ak niečo alebo niekto vstúpil alebo vystúpil z vášho príbytku.

Prenos z človeka na človeka je omnoho väčšie riziko ako prenos cez povrchy, odporúča sa však, aby sme čistili a dezinfikovali povrchy, ktorých sa najčastejšie dotýkame – aspoň raz denne, aby sme boli v bezpečí, za predpokladu, že sme boli v kontakte s vonkajším svetom, či už ide o ľudí, ktorý k vám prichádzajú alebo tovar, ktorý si prinesiete domov.

Zamerajte sa na povrchy, ktorých sa dotýkate najčastejšie

Vedci zistili, že nový koronavírus je schopný prežiť na povrchoch, ako je kartón 24 hodín, no až dva alebo tri dni na plastoch a nehrdzavejúcej oceli. Čistenie a dezinfekcia týchto povrchov je preto krokom, ktorý je nutné dodržiavať.

Toto sú povrchy, s ktorými ste v každodennom kontakte:

• kľučky
  • Povrchy stolov
  • Tvrdé jedálenské stoličky (sedadlo, operadlo a ruky)
  • Kuchynské linky
  • Kúpeľňové linky
  • Vodovodné batérie a kohútiky
  • Toalety (sedadlo a splachovače)
  • Spínače svetiel
  • Diaľkové ovládače televízora
  • Prístroje na hranie hier – počítače, myšky, joysticky a podobne

Najskôr vyčistite povrchy, odstráňte všetky nečistoty, prach alebo zvyšky. Môžete to utrieť mydlovou vodou (alebo čistiacim sprejom) a kuchynskou utierkou.

Potom aplikujte dezinfekčný prostriedok vhodný pre daný povrch. Najrýchlejší a najjednoduchší spôsob je použitie dezinfekčných utierok alebo dezinfekčného spreja.

To je všetko. Pridanie týchto krokov do každodennej rutiny vám môže pomôcť znížiť riziko infekcie pre vás a kohokoľvek iného vo vašej domácnosti. Ak v súčasnosti nemôžete získať dezinfekčné prostriedky, pomôžte si s mydlom alebo čistiacimi prostriedkami, ktoré máte.

Väčšina dezinfekčných prostriedkov by mala mať označenie, na ktorom sú uvedené vírusy, proti ktorým účinne pôsobia.

„Ak má dezinfekčný prostriedok indikáciu na zabitie chrípky, vírusu RSB, SARS alebo iných koronavírusov, mal by byť účinný aj proti COVID-19,“ uviedol Townes.

Dezinfekčné prostriedky:

• Dezinfekčné utierky
  • Dezinfekčný sprej,
  • Izopropylalkohol
  • Peroxid vodíka

CDC tiež odporúča recept na domáci čistiaci roztok s použitím domáceho bielidla.

Ako vyrobiť domáci dezinfekčný prostriedok proti bieleniu:

• 4 čajové lyžičky bielidla
  • 1 liter vody

Obe ingrediencie si nalejte do sprejovej fľaštičky a dôkladne pretrepte.

Dezinfekciu nastriekajte na zvolený povrch, nechajte pôsobiť 10 minút a utrite navlhčenou utierkou

Nikdy nemiešajte bieliaci roztok s inou čistiacou chemikáliou, pretože je pravdepodobné, že dôjde k poškodeniu alebo zafarbeniu citlivých povrchov. Použite ho ako poslednú možnosť, ak nemôžete požiť iný dezinfekčný prostriedok. Pri bielení nezabudnite nosiť rukavice, otvoriť okná (vetranie je váš priateľ) a buďte opatrní.

Funguje práčka na oblečenie?

Áno, väčšinou. Aby ste si dezinfikovali odev, stačí, ak iba vyperiete oblečenie pomocou bežného pracieho prostriedku a necháte ho vysušiť pri mierne vyššej teplote, ako by ste to robili zvyčajne.

Uistite sa, že dezinfikujete povrchy, s ktorými špinavá bielizeň prichádza do styku, vrátane koša na pranie a rúk - najmä ak máte v dome chorú osobu.

Po manipulácii so špinavým oblečením od chorých si dôkladne vyčistite a dezinfikujte kôš na prádlo a dôkladne si umyte ruky.

Nezabudnite si vyčistiť kabát a batoh. Zotieranie zvnútra pomocou dezinfekčnej utierky by malo stačiť, pokiaľ sa vaša bunda nedá prať v práčke.

Mali by ste dezinfikovať jedlo a občerstvenie?

Nie, nie bez dôvodu. Podľa  Správy potravín a liečiv (FDA) neexistuje žiadny dôkaz, ktorý by naznačoval, že balenie potravín alebo samotné potraviny môže prenášať nový koronavírus, takže v súčasnosti nie je potrebné dezinfikovať jedlo alebo balenie potravín viac, ako obvykle. Dodržujte iba štandardné nariadenia.

Mali by ste dezinfikovať balíky a poštu?

Áno, zľahka. Podľa USPS (poštová služba Spojených štátov) sú poštové zásielky a balíčky relatívne bezpečné, pokiaľ ide o prenos nového koronavírusu, a balíčky z Číny nepredstavujú žiadne osobitné riziko v porovnaní s balíčkami odkiaľkoľvek. Vedci však zistili, že môže prežiť na kartóne približne 24 hodín, preto nastriekaním dezinfekčného prostriedku nič nepokazíte.

Ako dezinfikovať svoje zariadenia

Tu môže dôjsť k zložitejšiemu čisteniu a dezinfekcii. Sú to napríklad dotykové telefóny, ktoré so sebou nosíte všade, takže ich musíte vyčistiť aj dezinfikovať. Dezinfekčné obrúsky sú najlepším spôsobom čistenia vašich zariadení. Niektoré zariadenia však majú odlišné spôsoby čistenia.

Ako dezinfikovať váš telefón či tablet

Ak ich máte, použite dezinfekčný obrúsok alebo alkoholový roztok (najmenej 70 percent). Dbajte na to, aby ste venovali osobitnú pozornosť obrazovke, tlačidlám a všade tam, kde sa zachytáva prach a iné nečistoty. Nezabudnite tiež odstrániť akýkoľvek obal, ktorý je na telefóne alebo tablete, vyčistite povrchy pod ním, nasaďte ho späť a vyčistiť vonkajšiu časť. Čistenie a dezinfekciu stačí praktizovať 1x za deň.

Ako dezinfikovať počítač

Displeje pre laptopy nie sú vždy vyrobené zo skla (matné displeje sú plastové), preto sa vyhnite použitiu dezinfekčnej utierky na obrazovke. Displej by sa mal čistiť roztokom izopropylalkoholu (70%) a mäkkou utierkou. Uistite sa, že ste utreli klávesnicu, trackpad, exteriér a miesto, kde máte svoje zápästia pri používaní laptopu.

Väčšina stolových počítačov už potrebuje čistenie. Najlepší spôsob, ako to dosiahnuť, je s dezinfekčnou utierkou alebo roztokom izopropylalkoholu a mäkkou utierkou. Opäť sa vyhnite dezinfekčným utierkam na monitore, uprednostnite prípravok s obsahom alkoholu. Zotrite myš (vrch, boky a spodnú časť), tlačidlá na klávesnici a všetky podložky pod myš, ktoré máte.

Nezabudnite na príslušenstvo

V prípade akéhokoľvek iného elektronického zariadenia, ak je exteriér zväčša plastový (herné myši, gamepady, televízne diaľkové ovládače), je bezpečné dať pretrieť dezinfekčnou utierku alebo alkoholovým roztokom.